Weeknieuws 2019-37 (10 september)

Bioracer kleding:  We hebben van onze kleding leverancier Bioracer een set met wielerkleren (in alle maten) te leen gekregen. Degene die soms nog twijfelen welke maat ze moeten bestellen kunnen deze komen passen. Voor de dames zijn er nu ook damesshirts te bestellen. Voor komend seizoen zullen de shirts met korte mouw vernieuwd worden met een nieuw type mouw en stof. Dus voor iedereen raadzaam om de shirts en broeken bij twijfel te komen passen.

Aangezien we de kleren binnen 8 dagen moeten terug sturen is a.s. donderdag 19 september tussen 18.30 en 20.00 uur de passessie. Locatie is bij onze voorzitter Mien Keijsers, Veld-Oostenrijk 26 in Horst.

Zandhazentocht: Op zondag 6 oktober organiseren we weer de jaarlijkse MTB Zandhazentocht. De Zandhazencommissie heeft de route gecontroleerd en alle zaken in kaart gebracht. Er is redelijk wat snoei en zaag werk nodig om de route weer tiptop te krijgen. A.s. zaterdag (en 21 september) verzamelen we om 8.30 uur  bij de Merthal. We zijn beide dagen met een groep van 10 personen maar aanmelden kan nog steeds bij Hugo Roet of Twan van Rens.

VUT-groep: Het programma gaf route 72 die dwars door het centrum van Venlo ging en dat is op een door de weekdag minder aan te bevelen. Daarom maar even snel een aangepaste versie maken van route 72 die via Velden naar onze Oosterburen gaat. Het programma was groen dus Kaffee mit kuchen en dan verwacht je een grote opkomst maar gezien de buienradar niet bepaalt positief was bleef de teller bij 11 pers. steken. Met de wind mee ging het in een rap tempo naar Schandelo om dan met nog iets meer spoed via de Grensweg en de Maasstrasse naar de Paesmühlenweg te koersen voor enkele kuitenbijters berg op. Via Herongen en de herscheler Weg met het rappe tempo via Hombergen en Sassenfeld naar Breyell voor de Kaffee mit Kuchen bij Landbäckerei Stinges. Dat het peloton er zin in had bleek wel want niet iedereen kreeg zijn uitgezochte bestelling doordat er wat haastig werd toegetast. Na de koffie werd de koers weer snel opgepakt en via Bracht, Heidhausen en Kaldenkirchen kwamen we Tegelen binnen. Karel in de volg bus moest toen zelf de route naar Boekend vinden maar op het afgesproken punt werd hij toch genist, maar bij navraag is hij toch veilig thuis gekomen. Doordat de wind nu duidelijk tegenwerkte moest het tempo toch enkele keren terug gefloten worden. Hay deed zijn uiterste best om Mien in het peloton te houden, wat zou hem nu weer beloofd zijn. Op de Zeesweg kregen we plots een TWC shirt in het oog en dat werkte als de bekende rode lap het bleek onze A-rijder P.H. te zijn die na een lange herstel periode het race karretje weer aan het testen was en dat lukte al heel aardig, chapeau!! En zo finishten we toch nog met 12 pers. even na 17.00 uur bij De Beurs zonder ook maar èèn druppel regen. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 116 over ca 72 km vertrek 13.30 uur.

A-groep: Na een weekje ondergedoken te zijn, kan ik deze week eindelijk de fiets weer pakken na de marathon van 2 weken geleden. Niet zo ver, maar wel behoorlijk wat hoogtemeters, dus even goed een leuke uitdaging. Het is echter behoorlijk wat frisser, en ook is buienradar niet helemaal zeker dat het droog blijft. Arm en beenstukken sowieso maar aan. De rubberen slofjes zijn nog niet nodig, maar neem toch ook maar het windjack mee, voor het geval dat. Uiteindelijk wat laat weg, maar tot mijn verrassing staat er nog niemand bij de merthal. “Het zal toch niet dat …” Even later komt bennogsteedsvooreennieuwefietsaanhetsparenMartin aan. En niet veel later horen we opaHay ook aankomen. Net voor de klok verschijnt nog captainJac, in korte broek. Maar hij wordt qua tijd en tenue overtroffen door turboTim, want die komt nog iets korter op de klokslag, en heeft ook nog geen mouwstukken aan. Met 5 man vertrekken we dus naar Grubbenvorst. Niet veel wind, maar met zo weinig man toch maar korte beurten maken. Daar houden opaHay en MartinMetdelangevoornaam zich aan, maar wanneer ik met turboTim voorop rij, dan vertikt hij het om af te geven. En eigenwijs als ik ben, doe ik dat ook niet. Zo rijden we dus eerst naar de heuvels in Venlo en daarna richting Hinsbeck. Alles is wat alternatief in route 104, dus dat houdt het leuk. En wat nog leuker is, is dat het droog blijft, dus op een paar plekken na waar de Duitse boeren het wegdek bevuild hebben, is het heerlijk fietsen. Het verrassende van de alternatieve stukken is dat wanneer opaHay denkt dat we de heuveltjes gehad hebben, we er gewoon nog 1 of 2 bijpakken, omdat het zo leuk is. 😉 Maar dan gaan we toch eindelijk redelijk vlak richting Tonisberg. Onderweg is de weg nat, dus we hebben qua regen best mazzel gehad. Ozze captainJac heeft echter wat minder mazzel, want net voor de locatie waar ie 2 weken geleden lek reed, doet ie het nu weer. De lessen van ZHTTwan zijn echter nog niet verleerd. Vakkundig wordt de buitenband verwijderd. Daarna de binnenband. De buitenband gecontroleerd. Jee wat heeft die Grand Prix 4000S veel sneetjes met kleine steentjes. Het is niet duidelijk welke de boosdoener is. Controle van de oude binnenband leert dat het gat precies op dezelfde plek zit als 2 weken geleden. De nieuwe is namelijk de oude van toen, maar dan geplakt. “Als dat maar goed gaat.” Beide bandjes gaan er deze keer soepel op. Daarna nog “even” het patroon gebruiken en we hebben ook weer voldoende druk. Die is er meer, dus ook nog even de bomen bevochtigen. Dat wordt door de overbuurvrouw duidelijk niet op prijs gesteld. Maar goed dat het geen boerin is, want die was vast met de riek achter ons aangekomen. TurboTim is ondertussen behoorlijk afgekoeld, dus samen met Tim maar weer verder op kop en opwarmen. Even verdre komt een behoorlijke grote hond met bazin aangelopen. “Dat gaat wel goed.” zegt Tim, “Kijk maar naar die bazin. Die hond heeft niets in te brengen.” En inderdaad gaat dit vlekkeloos. Verder naar Tonisberg en op weg naar Reurdt nog een paar extra boerenpaadjes over de heuvelrug aldaar en dan eindelijk de biobakker voor heerlijke koffie, biocola en be(e)ren cake. Nog even zonder kwade buren plassen en dan weer in dezelfde formatie verder. Koud van de pauze de laatste heuvel (Hugo ken je hem nog?) en dan vlak naar het veer en terug naar huis. Bij een afslag raken we uit formatie en wint mijn verstand het van mijn koppigheid en ga ik toch maar van kop af. TurboTim en captainJac gaan in een straf tempo verder en zo komen we bij de rijksweg in Arcen. “Vrij” volgens turboTim, maar alleen van links en er is geen middenberm meer (zodat de auto’s niet meer zo hard rijden). CaptainJac rijdt blind over, en dat gaat net goed met die auto van rechts. Nadat iedereen bekomen is van de schrik rijden we verder naar het veer en dan naar Horst. En al die tijd rijdt turboTim stoicijns op kop. Ik weet niet of het van die be(e)re cake komt of van de zwift academy, maar indrukwekkend is het wel. Met z’n allen nog even lekker nagenieten van deze heerlijke rit bij de Beurs, en dan met de benen omhoog. Hopelijk zijn er volgende week weer enkele anderen bij, want opaHay en captainJac geven aan er volgende week niet bij te zijn. (door Robert)

A.s. zondag route 2 richting Ospel van 95 km. Vertrek is om 8.00 uur.

BC-groep: Omdat op weg naar de start een flinke bui bij het spoor in Sevenum losbarstte, besloten een zestal Zearumse om rechtsomkeer te maken en even bij de kachel bij te komen van dit koude verrassinkje. Bleven er nog 13 renners over voor de BC groep, 7 B renners, en 6 C-tjes. De B groep vertrok als eerste maar door een lekke band van Jan J tussen Zearum en Bree kon de C en ook nog de D-groep de kop overnemen. Nadat Jan was voorzien van een reserve-voorwiel door volg Piet, konden de B renners de achtervolging inzetten.  Er was echter een flinke voorsprong opgebouwd, want pas bij het veer in Kessel lukte het om de aansluiting te vinden. Aan de andere kant van de maas ging het via een mooi stukje langs de maas naar Asselt, om vervolgens via wat geslinger achter langs het Outlet Center bij de brug uit te komen, keerpunt van deze route. Daarna met soms stevige wind op kop terug naar Horst, waar we moe maar voldaan na 80 km konden aanschuiven op het terras.

Komende zondag staat route 91 over 80 km (Heibloem, Eghel) op het programma, vertrek is om 8.30 uur vanaf de Mèrthal.

D-groep: Voor vandaag route 42-D dit in tegenstelling tot wat in het programma staat. De buienradar toonde een noordenwind met enkele dreigende wolkpartijen en dat vertaald zich gelijk naar de opkomst die lag onder het gemiddelde. Voor de D- groep bleef de teller op 4 steken. Bij navraag bleek dat Sevenum het helemaal niet meer zag zitten toen ze al een nat pak kregen tijdens het rijden naar de start. Ze vergeten schijnbaar dat na regen zonneschijn komt en het allemaal weer droog wordt. Om 8.30 uur werd gestart, de D-groep als gebruikelijk laatste gevolgd door P. Cl. in de bus. Na enkele kilometers was iedereen op temperatuur en met de noorden wind mee ging het in een rap tempo zodat we de C groep in het vizier hielden. Op de langde Maasbreeseweg stond de B groep plots langs de weg met lek te pachten om van Piet Cl. een nieuw wiel te krijgen. Het heeft toch iets als je als D groep de B voorbij steekt. De C bleef in het vizier en toen onze Martin voorop zat werkte het voor hem als een magneet langszaam kropen we dichterbij en net voor Baarlo sloten we aan. Er was wel steeds ver boven de afgesproken snelheid gekoerst maar als iedereen kan volgen klinkt het fluitje niet. In Kessel scheidde onze wegen en gingen wij richting Kessel-Eik en Neer. Het tempo werd nu iets aangepast aan de D normen. We vervolge onze route richting Beringe waar de koffiestop gepland was. Daar aangekomen bleek onze uitbater van de frituur nog gesloten dit in tegenstelling met de info op de site. Maar het cafè bij de kerk verwacht blijkbaar kerkgangers en had zijn etablissement open en op orde zodat wij daar onze verdiende bak koffie bestelde. Na de koffie snel de route opgepakt voor de laatste 20 km naar Horst waar we tegen de klok van 11.30 finishten. (door Lei K.)

A.s. zondag route 91-D voor ca 56 km vertrek 8.30 uur.

Tags:

Comments are closed.

Spring naar toolbar