Weeknieuws 2019-20 (15 mei)

VUT-groep: De buienradar gaf weer aan dat er regen zou kunnen komen maar 13 trappers meldde zich toch bij “De Mêrthal” voor route 42 over ca 81 km. Maar we moesten het zonder volg Bus doen. Op klokslag 13.30 uur werden de pedalen vastgeklikt en gingen via Hegelsom richting Sevenum, Maasbree, Baarlo naar het veer in Kessel. Ook al was er de nodige tegenwind het tempo bleef goed. Na Beesel en Asselt verliep alles nog goed maar eenmaal in Roermond ontstond er enige verwarring om de juiste route te volgen. Want door de explosieve groei van de stad moet schijnbaar het wegennet steeds aangepast worden. De voorrijders waren schijnbaar het richtingsgevoel of oriëntatie kwijt waardoor ze bij de Outlet rotonde maar straight ahead gingen, de oplettende wegkapitein gaf een schreeuw rechts wat door de meeste gevolgd werd alleen  JJ en TwA reageerde iets later en verloren de groep uit het oog met gevolg dat zij dachten de groep is even inkopen doen bij het Outlet en zij wilde ook wel hun graantje mee pikken. Lei loodste de groep om het Outlet heen naar de maasbrug waar we JJ en TwA misten, er werd maar even in de remmen geknepen om ons te verzamelen. Via Buggenum koerste we naar onze koffie stop bij Feyenoord in Nunhem. Na de koffie richting Horst en nu gaf de wind wat rugsteun en dat was aan het tempo te merken want met echt de wind mee dachten enkele dat een tempo boven de 30 voor enkel vutters toch te veel bleek maar het fluitje bracht ze tot betere gedachten. Zonder problemen bereikten we Kronenberg waar de Sevenummers huiswaarts koersten en het restant na het bereiken van Horst stukje bij beetje afbrokkelde en 4 man de finish klok indrukte om ca 16.45 uur. Het is droog gebleven en dat was al een prettig gevoel. Het laaste stuk naar Grubbenvorst gebruikte ik maar als cooling down, maar eenmaal thuis ging de douche buiten toch even open, maar ik prefereerde de warme douche binnen. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 54 voor ca 80 km. Vertrek om 13.30 uur.

A-groep: Sonsbeck  108 km

Vandaag achtervolgt PietBus een twaalftal A-rijders. De grens over naar de Kaffee und Kuchen in Sonsbeck. Maar voordat het zover is moeten we eerst een flink aantal klimmetjes bedwingen. PietBus bewaakt het peloton van achteren. En vanuit de groep zorgen de koerscaptains CaptainJac en RobberenRubbert ervoor dat alles soepel en georganiseerd verloopt. Natuurlijk zijn er op zo’n tocht zaken die het normale verloop kort verstoren. Zoals een gammele ketting van ZaadjesMartin of de mini-blaas van BabbelFrank. We zijn allemaal goed gehumeurd. En accepteren het korte oponthoud. Bijkomend voordeel is dat onze Babbelkoning in ieder geval, voor korte tijd, gewoon stil is. Wat een rust. Anderzijds is zo’n reizende babbelbox en vakantieman in het peloton wel een onuitputtelijke bron van informatie over de laatste vakantiebestemmingen. Ik weet nu alles van Sicilië en omgeving.  En wat Martin’s aandrijfwerk betreft: Ooit zal hij toch wel zijn alu oudje afdanken en moderniseren. Maar ja, dat geeft geen garantie dat alles heel blijft. En bij Lommen repareren ze die oude kar wel weer.

Turbo Tim ervaart vandaag zelfs 2 maal dat ook het beste spul kapot gaat. Ondanks banden en materiaal dat ontwikkeld is voor Parijs-Roubaix-achtige condities rijdt Tim 2x lek op een bult of gleuf in de weg. Snake-bite. 1x voor de pauze en 1 x na de pauze. En vanwege de schijfremmen bij Tim’s fiets betekent dat: 2 x bandenwissel. De 1e keer na 35 km. Met vereende kracht (of eigenlijk onmacht) van een man of 6 wordt de zaak hersteld. De rest werkt een reep of banaan naar binnen of maakt ruimte voor de koffie.

Na deze 1e bandenwissel gaat de route door het bekende heuvelgebied rondom Sonsbeck. Erg mooi en iedereen kan zoveel energie kwijt als hij wil of kan. De groep wordt bergop stevig door elkaar gehusseld en uit elkaar gereden. Na klimmetjes wordt wel keurig gewacht op de minder snelle klimmers. Nadat we alle mogelijke klimmetjes bedwongen en afgedaald hebben gaat het richting de Conditorei. Binnen is geen plaats voor de hele groep. De jongste Serviertochter zal ons buiten bedienen en hoe. Waarschijnlijk heeft ze stage gelopen in de legerkantine van kamp Vogelsang. Kein geluul und flauwekuul. Eins, zwei, drei, …. Gegen den Uhrzeiger, bitte! Met militaristische controle en efficiëntie neemt ze  snel alle bestellingen op. Pot oder Känchen? Frucht oder Schwartz? Cappu onder Cola? Maar ook, erg vriendelijk en heel geduldig totdat iedereen alle wensen heeft doorgegeven. En kort daarna zitten we allemaal te nippen aan ons bestelde drankje met een dik stuk taart. Intussen staan de lokale klanten in een lange rij tot buiten geduldig te wachten op hun beurt voor Brötchen.  Echte klantenbinding zo’n VIP behandeling.

Direct na de pauze krijgen we een laatste langere klim voor de wielen. En dat verrast een aantal leden in het peloton zichtbaar. Of het grote stuk taart ligt nog te zwaar op de maag. Of de benen staan nog in de pauzestand. Na deze klim wordt de route vlak. Ook krijgen we de wind nu meer van achteren. Maar goed ook. In de aanloop naar de heuvels zaten diverse langere stukken met de best stevige wind schuin van voren. Daardoor is er ook in de aanloop al flink wat energie verbruikt. Daarna de vele heuveltjes die ook bij iedereen extra energie hebben gekost. De sterksten zetten nu op weg naar huis hun surplus aan conditie in om de hele groep op tempo te houden. Al snel na de pauze krijgt TurboTim z’n 2e platte. Hij heeft geen zin meer in een groepsbandenwissel. Ook vanwege de tijd kiest hij ervoor om in de Pietmobile plaats te nemen. Lekker warmpjes keuvelen met BusPiet. Tjalalalatwiedeliediedietjalalaha……..

Op de pont bij Arcen/Broekhuizen papt een deel van het peloton, onder aanvoering van CaptainJac, aan met een jeugdige (blijkbaar aardige) autobestuurster. Maar de liefde komt toch niet van 2 kanten. Want ze scheurt voor ons de pont af en blokkeert daarna de doorgang bij de tijdelijke wegversmalling. Misschien de volgende keer de “social talk” met jongere dames toch maar overlaten aan de jongere garde binnen het peloton. Afin, we frommelen ons erlangs en koersen snel richting Horst. Ondanks het stevige tempo heeft een onbekende solorijder de (over)moed om de groep voorbij te steken (met de stevige schuinvanvoren wind). Maar niet voorlang. Nadat hij zijn kruit grotendeels verschoten heeft gaat de groep hem nonchalant en rap voorbij. Uitgeblust haakt hij achteraan op sleep. Op naar De Beurs want het is al na 12.30 uur. Daar treffen we buiten min of meer een bouwput aan. Er is gesloopt rondom. De achterom en stalling is weg. De fietsen krijgen een plekje op het buitenterras. Binnen is alles nog intact. Maar wel leeg want alle andere TWC-ers zijn al naar huis. Het toiletblok is gesloopt en tijdelijk naar buiten verplaatst in een keurige toiletwagen. De koffiemachine en de tap zijn gelukkig nog gewoon in bedrijf. Dus we kunnen nog ff napraten met een drankje. Een prachtige zondagmorgen rit. En prima deel 1 van deze moederdag. Hopelijk gaat deel 2 met Max ook goed. Dan lukt dat met moeders ook nog wel in deel 3. Ohhh shit! Bloemen vergeten. Dat kost weer wat bonuspunten. (door Peperazzi)

A.s. zondag route 117 van 92 km richting Elsendorp. Vertrek om 8.00 uur.

BC-groep: Wederom een compacte groep van 8 renners die j.l. zondagmorgen de ochtendkou trotseerde voor route 90 richting Asten. Eerste hindernis was de route omleiding bij Kronenberg die vooruitgeschoven verkenner Lei al had doorgebriefd via de website. De perdjes krijgen er immers een heuse brug over de Peelstraat, en dus was deze afgesloten voor de stalen rossen. Volgende obstakel is op de Sint Vincentiusstraat in Neerkant. T.g.v. (?) de Peelrandbreuk zijn hier lange sleuven in het wegdek waar je heel wat racefietsen met de smalle bandjes moeiteloos in kunt parkeren. Het is wachten totdat hier iemand met zijn voorwiel in blijft hangen………. Na 47,2 km is het tijd voor een bananenpauze op ons vaste stekkie aan de Koestraat in Asten. De bananenschillen worden voorgeschoteld aan de luidruchtig aanwezige waakhond, maar deze laat er zich niet intuinen. Verder dus met de wind op de staart richting thuisfront. Jan en onze gastrijder moeten meermaals in toom gehouden worden om iedereen een plezierige ochtend te laten beleven maar na de laatste waarschuwing kiezen zij eieren voor hun geld en houden zich keurig aan de snelheid. Geen naakse koonten deze morgen zoals vorige week in Boxmeer, en zo konden we tegen half twaalf aanschuiven voor de derde helft.

Komende zondag staat route 55 over 85 km op het programma. Omdat op 1e Paasdag voor de B-groep de vlaai aan onze neus voor bij ging, halen we dat deze morgen in met een K+K stop bij Zum Mühlenberg. Vertrek om 8.30 uur.

D-groep: A.s. zondag route 55-D van 58 km richting Hinsbeck. Vertrek om 8.30 uur.

 

 

Tags:

Comments are closed.

Spring naar toolbar