Weeknieuws 2018-42 (17 oktober)

VUT-groep: De temperaturen met zomerse waarden blijven maar aanhouden en daardoor is het uitnodigend om op donderdag aan de start te verschijnen voor de geplande VUT fietsmiddag met route 77 over ca 66 km. En dat dachten 15 TWC’ers. Ook vandaag moesten we het zonder volgwagen doen maar met zulk weer verwachten we geen problemen. De route voor vandaag was er ook een van rond Horst en bleven in de buurt zodat in geval van we altijd dicht bij huis zijn. Om 13.30 uur werden de pedalen vast geklikt en ging het met de wind mee richting Melderslo en slingerde dan via Klein Oirlo richting Meerlo het noordelijkste punt om dan zuidwaarts te fietsen waarbij de tegenwind duidelijk meer inspanning vereiste maar het tempo bleef goed tot regelmatig tegen het maximum van de VUT afspraken. Maar de geplande koffiestop in Grubbenvorst werd zonder problemen bereikt. Maar door het fraaie weer was het terras bij de IJssalon redelijk bezet en weken we uit naar het terras “Lekker Gewoën” dit werd op de gebruikelijke wijze verbouwd zodat alles weer gezellig bij elkaar kon zitten. Na de koffie werd de route weer opgepakt en schijnbaar had het toefje slagroom bij de koffie zoveel energie gegeven dat het tempo door fluitsignalen terug gebracht moest worden of het leek wel dat aan alles wat achter de voorrijders fietste een luchtje kleefde want telkens als het gaatje gedicht was gaven ze weer extra pedaaldruk om het tempo weer op te voeren. Heren dat zijn niet de afspraken van de VUT fiets middag. In Kronenberg nam Sevenum de kortste weg naar de douche, de rest vervolgde de route via America naar de Meterik waar een aantal de automatische piloot hadden ingeschakeld en de route niet meer volgde, of hadden ze toch wat te veel van zich gevergd en namen de afkorting. Slechts vier namen het geplande parcours en finishte even na half vijf bij “De Beurs”. (door Lei K.)

A.s. donderdag route 36 over ca. 65 km. Vertrek om 13.30 uur.

MTB-groep: In oktober, na de Zandhazentocht, loopt het race seizoen langzaam op zijn einde en kijken we weer vooruit richting het MTB seizoen. Ook dit jaar zal vanaf 4 november elke zondagmorgen vertrokken worden om een mooie route te biken door de bosrijke omgeving van Horst. Het programma is klaar en staat op de site.

De afgelopen jaren zijn we altijd met 1 grote groep vertrokken met het bekende motto “samen uit, samen thuis”. Desondanks is er door een aantal personen aangegeven dat de afstand i.c.m het tempo de nodige inspanning kost. Dus zijn we van plan om een 2e groep te formeren die naar eigen inzicht een route fietst met een aangepast tempo en afstand. M.a.w. we formeren een MTB-A groep en een MTB-B groep. Voor meer info kun je Hay Keijsers of Robert vd B. contacteren.

A-groep: De eerste zondag van de herfstvakantie. Normaal: grauw, grijs, kil, mist, winderig en nat. Nu is het meer vakantie dan herfst. Oké, de bladeren vallen verkleurd van de bomen, alles ligt vol met eikels en beukenootjes en de scholen hebben vrij. Dus toch herfst. Maar de temperatuur ligt overdag nog boven de 25 graden Celsius. Gewoon alsof je in Zuid Frankijk aan de Riviëra bent. Zelfs ’s morgens is het zwoel.

De outfits van de 14 opgekomen A rijders is ook passend bij deze mediterrane situatie. Gewoon het zomertenue met hier en daar ’n afstroopbaar mouwtje. Afgelopen vrijdag hebben we een gedetailleerde en goed verzorgde evaluatieve lezing van RR  over het wegseizoen 2018 kunnen bijwonen. Weer een heel gekakel van de A haantjes. Gisterenavond had iedereen al het gedetailleerde verslag in de kompjuter. Alle regels en afspraken weer netjes en in logische volgorde op rij. Niks meer aan doen. Gewoon opvolgen. De eerste 1,5 uur lijkt het erop dat iedereen in het peloton het verslag uitgebreid heeft bestudeerd en tussen de oren geknoopt. Alles gaat precies volgens de afspraken. Zelfs CJ geeft na 2,5 kilometer de koppositie linksvoor af en schuift opnieuw door na nog eens 2,5 kilometer. De rest volgt zijn voorbeeld. Gevolg is dat we bij de 20 kilometer al een groot aantal keren doorgeschoven zijn. Een soort draaimolenidee. Mijn plan om vandaag zo min mogelijk op kop te komen dreigt, onbewust, door een te strakke interpretatie van het verslag getorpedeerd te worden. Damned, fuck! (= engels voor potverdikkeme)! Mijn indruk is dat CJ de norm van 5 km voorop iets te stringent heeft geïnterpreteerd. Maximaal 5 km op kop, toch……en CJ, de grote roerganger, zal dat toch wel met zijn opperkoersmeester RR besproken hebben. Dus gewoon doen wat hij ook doet. Hup na 2 km, wisselen….Gelukkig (vooral voor mij) komt nog voor halverwege koers het besef dat de streefnorm 5 km links en 5 km rechts is. Dus ongeveer 10 km voorop. Of minder als daar goede redenen voor zijn (fysieke ongesteldheid, knoepharde wind op de neus, ouderdomsklachten, zitvlakproblemen, aamb……..etc). Net op dat moment bij de groep het besef komt dat kopbeurten van 2 x 2 km toch wel aan de korte kant zijn mag ik op linksvoor met RR rechts van mij de eerste kopbeurt afwerken. “Lekker” tegen de aangewakkerde wind in. Gelukkig heeft RR medelijden met mij en mag ik snel van links naar rechtsvoor oversteken (mijn rug is hier nog veel blijer mee dan ikzelf).

Halverwege de koers is het jaarverslag blijkbaar alweer gewist uit de koersende hersenpannetjes. Volgend jaar het verslag allemaal daags voor de volgende rit boven het bed hangen en laten overhoren door de echtgenote of vriendin (of allebei tegelijk voor de bigamisten). In korte tijd gaat 2/3 van de meute 2 x rechtdoor in plaats van de geplande route linksaf. Zelfs zonder TdG op kop. Er wordt 1 keer wel heel netjes in groep gewacht op de passerende auto’s bij de oversteek van een verkeersweg. En keurig allemaal in een keer oversteken. Prima toch. Ehhhh,…… niet als de route eigenlijk vóór de verkeersweg gewoon over het fietspad naar links gaat. Later nog een demo hoe een oversteek van een verkeersweg niet moet. Een stuk of 5 kameraden passeren de rijksweg zonder rekening te houden met een snel naderende auto die de groep “splitst”. Gelukkig nu alleen figuurlijk en niet letterlijk.

BusPiet is er vandaag ook weer bij. Altijd waardevol zo’n gemotoriseerde achtervang. Vooral voor pechgevallen. BP heeft volgens mij wel magische en telepatische krachten en gaven. Want als hij erbij is hebben we bijna nooit pech. Meestal hebben we malheur als hij n keer verhinderd is of obstakels in de route onze wegen scheiden. In en rondom Wetten hebben de Pruuse een AntiBusPiet Linië opgeworpen. Een soort Siegfried linie maar dan niet tegen tanks maar tegen BusPieten. Wij kunnen er nog doorheen klunen maar voor onze Lommenmobiel geen doorkomen aan.  Zou het te maken hebben met die Zundapps en Kreidlers in Piets schuurtje. Misschien ooit illegaal vanuit Duitsland naar Limboland geïmporteerd (een soort revanche op Piet voor de in het verleden geconfisqueerde Fahrräder). Nu pakken de oosterburen hem terug.  Ze hebben er wel werk van gemaakt. Het hele dorp is overhoop gehaald. Ondanks de puin en losse stenen in de opengebroken straten en het tijdelijke verlies van de bus met Piet. Geen pech. Als BusPiet alweer vredig achter ons snort passeren we een Duitser met een TWC broek en oranje shirt. Het moet niet veel gekker worden….. Pas bij het passeren herkennen we de “mysteri TWC-er” Het is onze charmante oudere van de club Guus H. Hij is bezig aan zijn herstel van een valpartij en koerst op eigen tempo terug naar huis.

Bij De Beurs is er buiten in de lounge nog een mooi hoekje vrij voor onze groep. Heerlijk in het zonnetje. Al snel komt ook TvanR aangerold op zijn dikke banden. Hij heeft net de Heldense MTB toertocht gereden en is daar “zeer over te spreken”. Niet echt dus (geen bult en zand gezien!). Wel mooi dat hij als koersmeester van onze eigen Zandhazentocht tijdens het Heldense rondje van mede MTB-ers het advies krijgt om volgend jaar de Horster MTB tocht te rijden in plaats van de Heldense variant. “Want die is pas echt goed georganiseerd en super!” Toch mooi zo’n compliment. En verdient! Het was weer top. Ook vandaag in Horst. (door PePerazzi)

A.s zondag fietsen we route 54 van 78 km. Vertrek om 9.00 uur.

BC-groep: Na 2 weken dikke banden (zandhazentocht), waren de weersvoorspellingen j.l. zondagmorgen voor de echte dunne banden. Ondanks het mooie zonnetje, viel de opkomst echter tegen, zodanig zelfs dat de C-groep zich maar snel aansloot bij de 5 koppige B-groep, wat resulteerde in een peloton van 12 renners. Het tempo werd aangepast en koers gezet richting Panningen, Heibloem en keerpunt Ospel (Doospel) Volg Piet (C) had een snipperdag, dus geen lekke banden deze morgen. Na de lange rechte wegen rondom Ospel/de Groote Peel kregen we in Neerkant nog een klein stukje kluunwerk voor onze kiezen. Voor de rest verliep alles voorspoedig dus konden we om half twaalf aanschuiven op het terras voor de derde helft.

A.s. zondag staat route 100 over 70 km op het programma (Baarlo-Koningslust), vertrek is om 9.00 uur (ook voor Jet !) vanaf de Mèrthal.

D-groep:  Vandaag route 39 van een slordige 50 km. Zonder wegkapitein Lei in verband met verplichtingen van concours met de harmonie van Grubbenvorst. Het zij hem vergeven aangezien we het bericht hebben mogen ontvangen van een welverdiende eerste plaats. Chapeau Lei! Bij aankomst 8.10 uur bij Walhalla in Sevenum bleek het peloton Sevenum al te zijn vertrokken. Dus koers ik in mijn eentje naar Horst. Daar aangekomen is het akelig stil voor de Merthal. Een telefoontje naar de secretaris van onze club levert op dat ik me vergist heb in de tijd. Vertrek vandaag op deze warme herfstdag is 9.00 uur. Gelukkig is er naast mij nog een andere onoplettende racer van de A en samen met Jac van de Pas fiets ik een rondje via Grubbenvorst weer terug naar Horst. Onderweg krijg ik niet alleen fietsles maar ook nog lessen in de flora en fauna; al het moois dat we onderweg op de velden zien. Ondertussen heb ik dan toch een paar extra kilometers kunnen fietsen; 50 km op een zonnige dag is wat aan de zuinige kant wat mij betreft. Bij terugkomst bij de Merthal is het plein goed gevuld met de kleuren van onze club. De A-groep vertrekt en B/C wordt uiteindelijk een combinatiegroep. Nelly kiest vandaag ook voor een kop koffie tijdens de pauze en sluit aan bij onze groep.  In gestaag tempo volgen we met zes personen de B/C-groep. Dat fietsen in een grote groep niet altijd handig is bewijzen de  diverse ‘bijna-ongelukken’ achterin het peloton. Nelly, Jac en ik moeten een paar keer flink in de remmen om te voorkomen dat we op het stuur van onze voorgangers belanden. Ter hoogte van de Turfhoeve mist de D-groep de afslag en wordt besloten om toch zelfstandig verder te fietsen. Jan Z. heeft last van zijn winterbroek waardoor zijn benen niet willen en besluit zich aan te sluiten bij de D-groep. Onder aanvoering van reservekapitein Mart V. ondersteunt door de navigatie van Frans, fietsen we in de richting van Meijel. De koffieplaats is wederom  beej  “Op de koffie”  in Meijel waar we genieten van een kop koffie, tegen ‘un goeie prisj’, met gebak voor Mart V. en Jac.

Jan Z. kan even gebruik maken van het toilet en keert even later terug met zomerbenen om  de cours te vervolgen. Tussen Meijel en Neerkant nog een klein stukje ‘Werk in uitvoering’. Via Helenaveen, Evertsoord, Kronenberg, America en Meterik koersen we verder in de richting van Horst. Het lijkt erop dat de wind is toegenomen. Maar de benen van Mart J. zijn nog altijd sterk en nemen dan ook heel wat kopwerk voor hun rekening. In Meterik zwaait Frans af en na enkele minuten nemen wij als eerste plaats op het terras van de Beurs.  Wederom genoten van een heerlijke fietstocht op een fantastische zonnige dag! ( door Jet A.)

A.s. zondag route 100-D over ca. 50 km met vertrek om 9.00 uur. 

Tags:

Comments are closed.

Spring naar toolbar