Weeknieuws 2018-20 (14 mei)

VUT-groep: Na een week van geweldig fietsweer werden we vandaag verrast met een flinke temperatuurdaling en niet iedereen had daar op gerekend. En de opkomst van de B,C en D liefhebbers viel ook al tegen zodat vele C-rijders zich aansloten bij de D en die mochten zich dan ook verheugen op een peloton van 10 vrouw/man groep. De route 105-D was door de wegkapitein nog aangepast van 56 naar 62 km maar door de groepsuitbreiding was dit geen probleem. We vertrokken op gepaste afstand van de B rijders maar bleven ze wel in het zicht houden tot het moment van splitsing. Via de Puttenweg en Beekweg richting Venray om over het industrie terrein De Spurkt naar onze koffiestop bij Asteria. Na de koffiestop liet Lei zijn GPS hem even in de steek en weigerde navigatie, na een herstart en zijn eigen geheugen kwam alles weer goed want we ontweken Geijsteren, omdat de dorpskern nog steeds was afgesloten gingen we via de Lange Ven naar Wanssum waar de route weer werd opgepakt. De groep had er zin in want het tempo bleef hoog via buurtschap De Krien en Hayberries naar Melderslo en Horst voor de finish bij de grote Bingotent voor De Beurs maar de kreet KIEN leverde geen prijs op maar het afterbiken  was er niet minder gezellig om. (door Lei K.)

A.s. donderdag 17 mei route 51 over ca. 90 km met vertrek om 13.00 uur.

A-groep: Hemelvaarts donderdag

Vandaag, Hemelvaartsdag, staat route 40, richting het Brabantse gepland. De weersvoorspellingen waren wat variabel en uiteindelijk lijkt er richting het westen inderdaad nog wel wat regen te kunnen vallen. Dit lijkt dan ook op een Hemelvaart, maar dan toch wel wat anders. Voor de voorzichtigheid de windjack maar meenemen. Bij de Beurs staan de boomknuffelaar en de tank mij al op te wachten, en even later komen ook MiepPiet nog. Zijn we dus met zijn 4-en. Helaas blijft dat zo. Vraag me af of de rest zo heilig is, of dat ze zich hebben laten afschrikken door Buienradar. We bespreken even wat we doen en besluiten om richting het zonnige oosten te gaan ipv naar het mogelijk natte westen. Eerst op naar Broekhuizen en dan naar het noorden richting de brug. Om niet alleen maar hoofdweg te hebben gaan we bij tante Jet langs. Mijn zorg van modder op de weg lijkt niet waar te worden, op 1 oversteek van vrachtverkeer na. In Blitterswijck komen we een clubje uit Deurne tegen. Zij hebben een paar grote rugzakken mee, gevuld met kaarsen en lucifers om in Kevelaer een kaarsje op te steken voor beter weer. In Deurne regende het vanmorgen namelijk wel al. Op de brug laten we deze groep achter ons en gaan we verder noordwaarts. Achter Picco Bello rechtsaf en lekker binnendoor naar Afferden en verder. Ik herken de wegen niet en toch weer wel, met name wanneer ik om kijk. Tot mijn verrassing zie ik na de voorrangskruising dat onze tank rechtsaf gaat ipv rechtdoor. Last van zijn rug, dus een kleiner rondje. Zijn we dus nog maar met 3.

Even later komen we bij het “fietspad” door het bos. Bij goed weer best te doen, maar vandaag niet geheel zonder risico. Dit is de weg naar Carpe Diem, die we normaal andersom nemen. (Vandaar dat ik de weg alleen herken wanneer ik om kijk. 😉 We zijn te vroeg voor de lekkere verse appeltaart dus we gaan verder Duitsland in en vervolgen het trainingsrondje van MiepPiet. Een stukje verder gaan we rechtsaf en komen we op wegen die ik echt niet ken. En gezien het wegdek snap ik ook waarom. (Zou mijn trainingsrondje niet zijn.) Een tijdje later gebeurt het onvermijdelijke en geeft MiepPiet aan dat zijn voorband leeg loopt. “Even wat lucht er in en dan komen we zo bij de Bauernhof.” Dat eerste klopt, maar dat tweede duurt iets langer dan verwacht, maar we halen het zonder brokken. De Bauernhof is wel open, maar gereserveerd voor een bejaarden ontbijt. Terwijl wij in alle rust het bandje wisselen komen er meer dan 100 bejaarden op de elektrische fiets aan. Helaas betekent dit voor ons dat er vanmorgen geen Kaffe mit Kuchen te verkrijgen is. Dus rijden we zo maar weer verder. Aangezien de wind nu behoorlijk op onze neus staat gaan we in een treintje van 3 rijden. Piet met zijn neus op Miep voorop trekt de gashendel ouderwets open. Henkie op de grote molen er achter aan. Een stukje verder een bocht naar rechts op een nat wegdek. Kans op gladheid, dus de snelheid gaat er volledig uit. Toch slipt Piets achterwiel weg en komen hij en Miep onzacht in aanraking met het wegdek. Onze booknuffelaar probeert Miep te redden of ontwijken (was mij niet geheel duidelijk) maar rijdt daardoor recht op, … een boom af. Hij blijft echter overeind en kan de boom links laten staan en komt in het hoge gras tot stilstand. Veel schrik bij de heren, maar de schade blijkt mee te vallen.

Niet veel later rijden we weer in een treintje van 3 verder. Niet te lange beurten vanwege de wind (en het hoge tempo). Voor we het weten zijn we bij Siebengewald, op voor mij bekende wegen, en rijden we via vliegveld Weeze en de brug bij Well via Oirlo naar de Venrayseweg. Daar nemen we afscheid van MiepPiet en vlieg ik samen met Henk verder naar Horst. Uiteindelijk 87 km met een mooi gemiddelde snelheid, zeker bij deze wind en met slechts 3.5 man. Kortom een lekkere trainingsrit voor de route van zondag, wanneer we vast met meer zijn en waarbij het windjack overbodig was, aangezien we geen regen gehad hebben. (door Robert vd B.)

Zondag j.l.: Nadat we met Hemelvaart slechts met 3.5 man waren was het weer op vrijdag en zaterdag super, maar de voorspellingen voor deze zondag zijn weer wat minder. Benieuwd met hoeveel man we nu zijn. Mieldere Frank wil later vertrekken aangezien hij net van vakantie komt. Maar zelfs instappen in Meerlo is vandaag te veel, want hij schittert door afwezigheid. Leon wil juist eerder vertrekken ivm Moederdag, maar ook hem zien we vanmorgen niet. Ondanks dat er vandaag een geplande pauze met Kuchen bij de bakker in Sonsbeck op het programma staan, zien we ook PePeRazzi en BSM niet. Uiteindelijk zijn we echter toch met 9 fietsers en Piet in de bus van Lommen. Knuffel Henk heeft meer textiel aan, en geeft ook zijn paarden regenjackie aan Piet voor het geval dat. Nou dat geval komt om 1min voor we vertrekken. Iedereen (die er 1 mee heeft) schiet dus eerst zijn regenjack aan en vervolgens schuilen we nog 5min onder de luifel bij de Beurs. Daarna kunnen we met droog weer vertrekken, maar is helaas de weg wel nat. Wanneer we in Well de brug over gaan, zijn de meeste jacks echter alweer uit. Alleen Henk fietst nog met zijn jack aan voor in het peleton. Hij zweet als een paard, maar dat is blijkbaar aangenamer dan een paar weken geleden in de kou. Bij een verplichte stop bij een verkeerslicht kan ook hij snel zijn jack uit doen en bij Piet in de bus afgeven. En we rijden in een heerlijk tempo verder richting de heuvels van Sonsbeck.

Daar aangekomen moeten Miep en Piet eerst even plassen. Onder aan de helling is dat niet praktisch, maar parcours kennis is niet iedereen gegeven. Na de beklimming zijn we echter nog maar met 7. Even later komt Twan de Griese melden dat Chip lek heeft. En aangezien hij schijfremmen heeft moet hij de band wisselen. Daarna zal Piet hem bij de groep afleveren. (Volgens mij getuigt dit juist wel van parcours en zelf kennis. 😉 In gesloten groep rijden we vervolgens de andere heuveltjes op en af. Voor de beklimming van de fameuze hertenwei komt Chip zich melden. Hij kan dus zo fris als een hoentje mee doen om de winst. Knuffel Henk vraagt wat er nog gaat komen. “1.5km op en af beklimmingen.” Resultaat is dat hij er als een pijl vandoor gaat op de eerste meters. En nadat hij na 200m is stil gevallen weet hij voor de volgende keer wel beter. (Parcourskennis …)

We dalen af naar de bakker van onze verdiende Kaffe mit Kuchen. De laatste is iets minder dan normaal, maar smaakt toch altijd lekker. Na de pauze weer opstarten met een lekker stukje vals plat en vervolgens met een behoorlijk tempo tegen de wind in. Dan getuigt ook Dave van zelf en parcourskennis en ook hij rijdt lek, zodat we weer een verplichte stop hebben. Het is wel opvallend dat net onze 2 fietsenmakers weer lek rijden, en dat terwijl (of dankzij) die fancy wielen met lichte wangen!? Terug op Nederlands grondgebied worden we nog getrakteerd op Nederlands weer. Bij het veer in Arcen worden de jackies dus nog een keer aangedaan. Al met al is onze fiets dus redelijk schoon wanneer we moe en voldaan bij de Beurs aankomen voor de extra helft. Helaas moet ik deze week de sterke verhalen missen, maar na zo’n rit zullen die er vast geweest zijn. Altijd goed voor het teamgevoel zo’n enerverend ritje. (door Robert vd B.)

A.s. zondag route 66 richting Reuver over 99 km. Vertrek is om 8.30 uur. 2e Pinksterdag fietsen we route 41 over 85 km. Vertrek is dan om 9.00 uur

B/C-groep:  Hemelvaartsdag: De aanloop van route 105 is de eerste 10 kilometer gelijk aan de route van de laatste zondag, dus kan het op de automatisch piloot richting IJsselsteijn. Daarna gaan we  echter richting Deurne, en dan rechts af naar de Rips. Er wordt om de 2 kilometer gewisseld, wel lekker met het windje dat er deze morgen staat. Uiteindelijk 80.6 kilometer op de teller met een gemiddelde van 28.6.

J.l. zondag een rondje Oosterburen: Thei V had de aanloop iets gewijzigd omdat anders de veerman nog niet wakker was, maar deze was evengoed niet wakker, gezien het feit dat hij nog niet wist hoe het er met een groep TWC-ers aan toe gaat. In Herongen de gebruikelijke klimmetjes, en daarna via schitterende binnendoor weggetjes de omgeving van Hinsbeck verkend. Puck was er sinds lange tijd ook weer bij, dus af en toe effe gas terug, maar het viel helemaal niet tegen na zo’n lange afwezigheid. Het laatste uurtje was het in de regen fietsen, maar dat mocht de pret niet drukken (of toch wel ?, zon is toch leuker !!). Na 83 km konden we uiteindelijk aanschuiven bij de Beurs voor een welverdiende kop koffie, of ander bruin spul…..

Komend Pinksterweekend een dubbel fietsprogramma: op zondag staat route 42 over 80 km (Roermond) op het programma en op pinkstermaandag staat route 90 op het programma (Helenaveen, Meijel), deze telt ook 80 kilometers. Vertrek op beide dagen is om 8.30 uur.

Avondtraining: op de woensdag én donderdagavond wordt er op BC niveau een trainingsrondje gefietst van zo’n 60 km. Richting altijd in onderling overleg te bepalen. Vertrek is iedere week om 19.00 uur.

D-groep: Voor vandaag gaf het programma route 88 met vertrek om 8.30 uur, maar dan staan we te vroeg bij het veer dus de route is gewijzigd met een langere aanloop. De weersvoorspelling was enigszins twijfelachtig, en wat bleek om 7.30 uur een flinke bui die een eventueel vertrek deed twijfelen, gevolg de appjes kwamen binnen met de vraag van “fietsen we?” de buienradar liet een redelijk positief beeld zien dus fietsen. Afgelopen donderdag werd mij nog gevraagd of een gastrijder uit Helmond een keer mee mocht fietsen, en dat is uit het oogpunt van klanten binding altijd oké maar waar we vanmorgen ook op wachten bijna niets uit Sevenum ze hebben daar misschien wel nattigheid gevoeld. Hopelijk houden ze het een volgende keer wel droog. Maar al met al de spoeling bleef dun D-groep 6 personen de B/C 9 personen en Piet C. met de volgwagen. We starten vandaag maar gezamenlijk om zo via Lottum naar het veer in Grubbenvorst te koersen waar we als eerste klanten gezamenlijk overstaken. Via Schandelo naar de Oosterburen voor wat heuveltjes en bij de beklimmingen daarvan verloren we de B jongens uit het oog. Piet in de bus stak ons ook maar voorbij om de B jongens op voor hem nog redelijk onbekend terrein niet uit het oog te verliezen. Wij koersten met nog steeds droog weer naar onze koffiestop bij Dal Vivo Zum Holzmichel in Herongen waar we op het terras met fraai uitzicht plaatsnamen en genoten van eine Grosse Tasche Kaffee. De lucht begon wel grijzer te kijken vooral in de richting waar wij naar toe moesten dus maar snel op de fiets en verder via Leuth naar Venlo maar net na de grenspassage werd boven ons de kraan open gedraaid met en werden we toch nog op een nat pak en smerige fiets getrakteerd. Het tempo werd maar wat opgevoerd richting Grubbenvorst waar Lei werd afgezet en de rest trok nog even door om rond 11.45 uur te finishen bij De Beurs.  (door Lei K.)

In het Pinkster weekend staat voor zondag als maandag een koers op het programma. Zondag route 42-D over ca. 62 km en maandag route 90-D over ca 56 km.
Beide dagen vertrek om 8.30 uur.

Tags:

Comments are closed.

Spring naar toolbar