Weeknieuws 2018-19 (8 mei)

VUT-groep: Het was voor donderdag acceptabel koersweer alleen de wind kwam uit de verkeerde hoek maar gelukkig hebben we daar geen invloed op, maar het zou wel eens handig zijn. Voor vandaag route 70 over ca. 80 km en door het fraaie weer kwamen er 18 liefhebbers opdagen en Karel in de volgwagen. Er werd gestart in twee groepen. Via de westkant van Sevenum, Frankrijk en de Most naar Koningslust. Na Koningslust kwam de communicatie met de kopmannen niet goed over bij de Vosberg waardoor ploeg 1 voorbij gestoken werd door ploeg 2. Maar die koppositie duurde niet lang, in Panningen dacht groep 2 naar Beringen te moeten rijden zodat alles weer was recht gezet. Via een extra lus langs Beringen richting Heibloem om via Heide naar De Lijster van La Rochel Sur Meuse te koersen waar Karel een omweg moest maken om ons te kunnen volgen, en dat lukte prima. Via Nunhem naar de koffie bij Feyenoord aan de napoleonsweg. Na de koffie kwam de tegenwind en moest er regelmatig druk op de pedalen gezet worden om het tempo op niveau te houden. Maar het blijft opletten want op de Baarloseweg in Helden was het even schrikken toen een bocht wat te ruim genomen werd en H.C. bijna het buitenspiegel van een tegemoet komende auto meenam maar gelukkig liep het goed af. Via Maasbree en de Bikeway van Tradeport werd en naar de finish in Horst gekoerst die om ca 17.15 uur bereikt werd. (door Lei K.)

A.s. donderdag Hemelvaart route 105 over ca 81 km voor de B/C groep en route 105-D voor de D groep vertrek 8.30 uur.

A-groep: Route Roermond Outlet

Vorig jaar hebben we op deze rit dwars door het Outlet Center in Roermond gekluund. Op deze zonnige 1e zondag in mei zal dat niet meer gebeuren. De route is keurig met een boogje om de shoppende Duitsers heen geleid. Vol goede moed en redelijk opgewekt beginnen we om 8.30 uur met 14 A-rijders aan de tocht richting Roermand. Piet bus met zijn dagassistent en sportfotograaf Petrus de Kantonnier erachteraan in een ietwat gekrompen busje. Mét wielenrek.

Er staat een stiekem windje vanuit het oosten. Dus eerst relatief veel wind in. De rit begint heel relaxed met een stevig tempo op de bekende wegen in de buurt. Met het toenemende aantal kilometers neemt ook de rommeligheid toe. Het ene na het andere obstakel of gevaarlijke situatie doet zich voor. Heel veel tegenliggers op smalle wegen, allerlei onverwachte chicanes en onoverzichtelijke bochten, fietspaden die niet echt logisch liggen en pardoes ophouden of de weg over gaan. Wegwerkzaamheden, omleidingen door dorpsfeesten en ga zo maar door. Bovendien is het tempo van de groep redelijk onregelmatig en hoog voor bochten en kruisingen. Kortom: een nogal chaotische en rommelige koers. Halverwege is er een flinke onenigheid of misverstand over het al dan  niet houden van een plas- en/of eetpauze langs de weg. Het resultaat is dat het peloton na de pauze in deelgroepen verder gaat. Weinig samenwerking maar des te meer discussie. Na een 5-tal kilometers is het gelukkig over met de discussies en wordt er weer samen gefietst. Het blijft rommelig. Het zit vandaag gewoon  niet mee.

Als bij Kessel-Eik door tegenliggers de gebruikelijke doorsteek over de parkeerplaats naar links niet kan, gaat het fout. Het is niet bij iedereen duidelijk dat we nu achter het restaurant het fietspad verlaten, net achter het verkeerslicht dat voor ons op rood springt. De voorsten remmen redelijk fors zodat de volgers vol in de ankers moeten. Dat lukt net. Maar Martin maakt een salto over het blokkerende voorwiel midden in de groep en net voor het drukbezette terras. Hij komt er (op het eerste oog) vanaf met 2 geschaafde en pijnlijke knieën en wat butsplekken. De helm bewijst zijn functie. Als iedereen en vooral Martinus van de schrik is bekomen gaat het verder. Nu zichtbaar met meer non-verbale communicatie en waarschuwingen naar achteren.

Bij De Beurs is het voor ons al net zo’n chaos als onderweg. We moeten zoeken om met onze fietsen bij de kroeg te komen. De oudjes hebben kunstgebitten matinee met muziek en sjoenkelen. Wij nuttigen binnen enkele drankjes uit een kartonnen of plastic bekertje en zoeken dan thuis de douche op. Laten we deze rit maar snel vergeten en volgende week allemaal weer met positieve insteek samen en sportief op pad met de A-groep. (door Peperazzi)

PS: Voor de geïnteresseerden hieronder de sleutelpassage uit onze afspraken en evaluatie 2017:

Wel of geen pauze en wanneer dan wel:

Bij routes boven de ca. 100km een echte koffie met kuchen pauze.
Voor de ritten boven de ca 85km doen we een korte bananen pauze.
Eventuele plaspauze of stop om de jack uit of aan te doen doen we naar wens/noodzaak.
Let op na de pauze, dat ook echt iedereen klaar is, en er niet iemand eerst een inhaalrace moet doen.

Met Hemelvaart fietsen we op donderdag route 40 over 105 km. Vertrek is om 8.00 uur.
Zondag a.s. staat route 127 op het programma richting Sonsbeck. Deze mooie route is 109 km en vertrek is om 7.30 uur met pauze bij de bakker in Sonsbeck.

B/C groep: Ondanks het uitstekende weer toch slechts 6 renners aan de start voor de B groep. Na de start werd er direct afgesproken om iedere 2 kilometer te wisselen, en dit gebeurde ook netjes. De route kruist 2 keer de terugweg, dus met alleen navigatie op het stuur is het dan nog gokken welke kant je op moet. Maar met een korte studie van de route op zaterdagavond, hoeft dat ook geen probleem te zijn. Nadat we keerpunt Stevensbeek hadden bereikt, kon het met wind en zon op kop richting Geijsteren, waar we echter niet de route konden volgen, dus dan maar een stukje verder, langs de nieuwe rondweg in Wanssum, en dan weer terug op de route net voor Oostrum. Uiteindelijk bereikten we net na elven weer de Beurs, en konden daar nog even genieten van het nostalgische kienen.

Op Hemelvaartsdag staat route 105 over 81 km op het programma (Rips) en a.s. zondag staat route 88 over 82 km op het programma. Vertrek is op beide dagen 8.30 uur vanaf de Mèrthal voor de B en C groep.

D-groep: Na de natte doucherit van vorige week was het vandaag het omgekeerde. Een strakblauwe lucht en een stralende zon die voor een mooie ochtend temperatuur zorgde. Alleen de opkomst viel voor de D-groep tegen, waar blijven die TWC’ers of moesten ze vandaag voor de kermis soep zorgen?? Voor vandaag route 48-D over ca. 60 km richting Overloon. In de volwagen zat Piet Cl. Na het vertrek bleven we de C-groep op gepaste afstand volgen maar toen de rugwind ging helpen liepen we in en ging Wiel U. vragen of ze wat tempo wilde maken om niet voorbij gestoken te worden. Maar de afspraak is, dat dit niet meer mag en we mochten op gepaste afstand volgen. Op de Ossendijk was het even schrikken toen plotseling vanuit een zand weg achter een bos een auto zijn neus op de weg zette en er in het klein pelotonnetje door een schrik reactie bijna een valpartij ontstond maar het ging net goed. We vervolgden onze route via Overloon waar de splitsing was met de andere groepen maar de volgwagen begreep de aanwijzing niet en verkoos om ons te volgen tot Holthees waar hij op de B/C zou wachten. Wij vervolgden onze route naar Geijsteren voor de koffie bij ’t Trefpunt daar de renovatie van het centrum nog niet was voltooid was. Na de koffie vervolgden we onze route met een kleine omleiding om kluunwerk te voorkomen. Via Oostrum, Oirlo en de Lorbaan van het veulen ging het richting finish maar ons groepje dunde wat uit want Wiel U. ging via America naar huis en Annie verkoos voor een extra rondje naar Helmond en we kregen nog wind tegen zodat we extra inspanning moesten doen om op tijd te zijn voor de Bingo in de feest tent voor de Beurs maar ook daar leverde onze roep KIEN niks op. (door Lei K.)

A.s. donderdag met Hemelvaart route 105-D over ca. 56 km en zondag a.s. 13 mei route 88-D voor ca. 64 km. Beide keren vertrek om 8.30 uur.

Tags:

Comments are closed.

Spring naar toolbar