Weeknieuws 2018-14 en 15 (update 15 april)

VUT-groep:  Het programma gaf voor vandaag de test van OTH 75 Km 2018 en tevens was het programma groen gekleurd. Het weer leek redelijk positief dus er verscheen een peloton van 19 deelnemers aan de start en de volgwagen was met 2 chauffeurs bemand Karel als hoofdpiloot en Piet als reserve. Van De Beurs werd de route zo snel mogelijk op de Wittebrugweg opgepakt en koers gezet naar Grubbenvorst waar Lei aansloot bij het veer. Via het centrum van Velden richting Duitsland voor enkele vaste hellingen in onze routes. Maar in Herongen werden we getrakteerd op enkele regen en hagelbuien die zorgde voor smerige fietsen en bemodderde kleding met bijbehorende afkoeling die Annie deed besluiten om maar tussen de chauffeurs plaats te nemen. De koffiestop was gepland bij “Waldesruh” die door de grote groep wat extra tijd vroeg om iedereen van Kaffee mit Kuchen te voorzien. Hierdoor kwamen we duidelijk op het tijdschema achter maar gelukkig had het weer zich positief hersteld. Alleen de donderdag spinners kwamen in tijdnood om zich voor te bereiden op de laatste avond. Dus werd er een strak tempo aangehouden waardoor het vertragende fluitje regelmatig klonk. Bij het stoplicht kwam Lei in de problemen omdat hij niet snel genoeg zijn voet uit het pedaal kreeg bij het stoplicht en op het asfalt terecht kwam gelukkig zonder schade aan lijf en nieuwe fiets. Op de Dellerweg werd Annie weer op straat gezet om de fiets te bestijgen en weer in het peloton plaats te nemen. Via het Jammerdal, Zuiderbrug, Hout-Blerick naar Maasbree en in Sevenum haakten de Ezeltjes af en Lei nam de kortste weg naar Grubbenvorst maar dat was een verkeerde keuze want na de kerk ging zijn band plat, maar Cécile en Thei hielden mij nog even gezelschap, totdat de hulptroepen van het thuisfront opgeroepen waren en mij naar huis brachten. Zo zie je maar zelf voor het laatste stukje is een volgwagen onmisbaar. Maar door dit oponthoud was het toch een lange fietsmiddag. (door Lei K.)

Verslag van donderdag 5 april,  route 34 richting Ospeldijk: Voor vandaag was het programma gewijzigd naar route 34 en dat was gezien de windrichting ook nog een goede keuze. Er stond namelijk een stevige WNW wind zodat de heenweg tegen was en de terugweg rugwind. De weersverwachting leek redelijk positief alhoewel er naar het startpunt rijdend er toch wat druppels naar beneden kwamen. De opkomst was nog redelijk te noemen 11 personen stonden aan de start alleen moesten we het zonder volgwagen doen. Piet kwam ons nog uitzwaaien en zegde toe dat in geval van hij gebeld mocht worden. We koersten richting America en Griendtsveen met de wind op de neus dus een frequente wissel om ieder zijn kopwerk te gunnen. Het was toch werken maar de lucht klaarde op en af en toe kwam er zelfs een zonnetje aan te pas. De oude rotten in het vak adviseerde om molentje te draaien zodat we een vast tempo kregen maar in het begin ging de overname ongelijk omdat enkele versnelde bij de overname waardoor er variatie in de snelheid ontstond en het “rustiger” regelmatig klonk. Maar toen ieder het kende gingen we als een trein van een ploegen tijdrit richting Heusden en het bezoekerscentrum Mijl op Zeven waar we genoten van de koffie na al de inspanningen en we werden ook nog speciaal getrakteerd op de laatste paaseitjes. Na de koffie de fiets weer op richting Ospeldijk maar bij het opdraaien van de Meijelsedijk klonk er een vreemd geluid en was Guus zijn ketting kwijt en hielp er geen trappen meer aan. Toen hij zei dat ze pas nieuw was werd er gevraagd of die bij de Action in de aanbieding waren. Aangezien het aan verbindingsschakels ontbrak was er maar één oplossing Piet bellen om de pechvogel thuis te krijgen, zo zie je maar echte TWCers bieden altijd de helpende hand. Guus werd in het bushokje geplaatst en wij vervolge onze route via Meijel, Beringen, Grashoek en de Turfhoeve naar America. Wat opviel, het was zo stil was in het peloton,  maar de altijd babbelende Guus zat in het bushokje, het tempo lag hoog maar de de meewind kwam niemand in de problemen en de finish werd om ca 17.15 uur bereikt. Bij navraag bleek dat Piet, Guus gevonden had en bij de voordeur afzet had. Hij kan nu het spaarvarken slachten voor een echte ketting. Volgende week 12 april route 39 over ca 72 km vertrek 13.30 uur. (door Lei K.)

A-groep: 2e Paasdag, Totenhügel,  124 km

Een kleine delegatie van de A-groep gaat vandaag de uitdaging van de Totenhügel aan. En om de lezers direct gerust te stellen. We hebben alle 5 de finish gehaald. Anderen van de A-groep pakken een rustdag na de koude regenrit op Paasmaandag, of hebben paashaasverplichtingen, of de rijden de eigen geprogrammeerde clubrit.

Een prima fietsdag in een erg mooie omgeving. Een beetje fris maar gewoon droog. Prachtige verlaten landweggetjes en leuke klimmetjes en afdalingen. Doel van de rit is niet een snelle tijd of hoog gemiddelde maar gewoon kilometersmaken met klimmetjes erin. En natuurlijk Kaffee mit Kuchen. De groep werkt prima samen. We rijden lekker door. Bram en Frank willen vanwege andere activiteiten liefst voor 14.00 uur thuis zijn. Daarom spreken we af dat die twee het derde deel van de route op eigen tempo rijden. De “langzameren” Hugo, Marjo en Ik gaan ook op eigen tempo samen verder. Uiteindelijk blijft het “snelle” duo tot vlak bij Siebengewald in het zicht van het “langzamere” trio. Het is dat ik mijn bidon verlies en die moet ophalen als we bijna aansluiting krijgen bij Die Zwei. We blijven daardoor op 500 meter hangen achter “de snellen”. Het snelle duo pakt ook snel de auto op naar huis. Wij als trio hebben nog tijd voor een lekker bakkie koffie met de repen die we over hebben. Een prima en pittige tocht. Tijd voor: bankzaken. (door PePerazzi)

Omdat de website beheerders beiden een weekje welverdiend gaan Fietsen op Mallorca, hierbij het programma van week 14 en 15.

Verslag van zondag 8 april route 2 over 95 km richting Ospel

Eindelijk VOORJAAR !

De vroege morgengeur van de lente, fluitende merels en wielrenners in kortere broeken.
Behalve natuurlijk: Rubberen Robbert, Piet GSM en Pony Henk.

  • RR omdat ie eigenlijk in een veel te koude streek is geboren.
  • Piet GSM omdat ie uit koppigheid nog steeds niet het correcte clubtenue heeft aangeschaft. Of wel thuis heeft maar dan als pyjama gebruikt.
  • En Henk omdat een korte broek niet staat bij die rijlaarzen.

De rest van de A’s is vandaag in driekwart of kort. Dus 3 paar bedekte en 13 paar blote kuiten gaan om 8.30 uur op route richting De Peel. Ik noem dit de VVV experience route: “verrekkes veul verkes” Gelukkig heeft de routecommissie deze rit vroeg in het seizoen gepland. Nu zijn er nog niet zoveel strontvliegen en ander vliegspul. Dus vandaag hoeven we na de rit niet de vlieglijkjes uit onze gebitten en neusgaten te peuteren. Hoppende Hugo laat bij Griendtsveen zien hoe je al rijdend kunt afstappen van een racefiets. Bij een voorrangsweg gaat iedereen in de remmen behalve onze Hugo. Een kans voor Hugo om zijn fenomenale rijdende afstaptechniek te demonstreren. Volgende keer toch maar gewoon remmen net als de rest!

Op enkele stukken is het asfalt op veel plekken gescheurd door boomwortels. Dus gewoon handjes stevig aan het stuur en goed opletten. Een klein voorproefje op de hotseknotse weggetjes die de profs vanmiddag onder de wielen krijgen. Voor dat we er erg in hebben zitten we al op de helft van de rit. Bikegirl Marjo vraagt aan de koersdirectie om een bananen pauze. Maar volgens Captain Jac en Robberen Rubbert wordt het tijd dat Marjo leert om te eten tijdens het fietsen (suggestie van Jac: zet maar een hometrainer aan de eettafel voor Marjo). Gelukkig hebben niet alle A rijders een superblaas. Enkelen zijn iets later zichtbaar dankbaar voor de plaspauze met fruit of reep.

Intussen zitten we op het verste punt en gaat het terug naar Horst (behalve voor Brabo Gerrit, die is vanmorgen al vroeg vanaf Someren naar Horst gefietst en hij gaat nu terug naar huis voor z’n welverdiende zondagse soep). De zwakke wind staat nu in de rug. Dus het tempo gaat zonder veel moeite omhoog en dat blijft zo tot in Horst. Net voor het spoor in Hegelsom, op de smalle Tongerloseweg, verslapt de concentratie voorin iets. Achtereen in de groep wordt de tegemoetkomende vette “gummi Kuh” (BMW) heel laat of eigenlijk niet opgemerkt. Het gaat net goed. De motorrijder scheurt rakelings, en redelijk roekeloos, langs het peloton. Al snel zijn we allemaal veilig terug bij De Beurs of weer thuis. De plekjes op het buitenterras zitten al tjokvol met B, C, D –ers. Wij hebben de hele kroeg voor onszelf.

Onder het genot van een warm en of koud drankje houden we binnen het napraatje. Daarna thuis lekker genieten van de zon en/of Parijs-Roubaix en/of F1. Hup Nicky ! Hup Max ! Hup zon !

PePerazzi

Zondag 15 april route 141 over 108 km richting Kleve (met pauze). Vertrek om 8.00 uur.

B/C-groep:

1e Paasdag: nat, dreigende voorspellingen, en een dubbel paasprogramma betekend een slechte opkomst, welgeteld 8 renners, waaronder 1 aspirant lid uit Meijel. In Lottum haakt Daan nog aan. De Kennedymarsroute is draaien en keren, en dus veel remmen met al de modder op de weg. Een slijtageslag voor de velgen en remblokjes! Het weer valt niet tegen, en dus wordt er lekker gekoerst richting keerpunt Holthees. Vandaaruit terug richting Horst. Na zo’n 55 km begint het echter steeds harder te regenen, dus wordt besloten om op de Kreuzelweg niet meer de lus over de Melderse te pakken, maar linea recta naar de Beurs te gaan voor de welverdiende koffie.

2e Paasdag: Ook nu te weinig opkomst voor een volledige B én C groep, en dus worden de 14 renners samengevoegd tot één peloton, met wel het uitdrukkelijk verzoek om het tempo op C-niveau te houden. Vandaag een stuk minder bochten, en ook de regen blijft gelukkig weg. Na achterlangs vliegveld Weeze  komen we weer via de Wezerweg in Well, en wegen de laatste loodjes toch nog zwaar voor sommigen. Uiteindelijk met 70 op de teller om 11 uur weer terug bij de Beurs. Het wordt zo langzamerhand eens tijd dat het echt lenteweer wordt, zodat we door de week ook wat kilometers kunnen maken !!

Voor komend weekend ziet het er wat dat betreft niet verkeerd uit: het zou zomaar 23 graden kunnen worden !! Voor de B/C groep staat route 37 over 70 km op het programma (Liessel-Asten). Vertrek is om 8.30 uur vanaf de Mèrthal.

Zondag 15 april route 10 over 76 km richting de Vredepeel. Vertrek is om 8.30 uur.
Ook is er de toertocht in Asten. Vertrek in overleg en meer info op de site van Twc Asten. twc-asten.nl/klaver-van-brabant

D-groep: Voor vandaag 2paasdag route 1 op het programma met iets betere Weers vooruitzichten als 1e paasdag. En dat vonden meer TWC’ers want om 8.30 uur kwamen er toch genoeg opdagen dat voor de B/C even de discussie was om in 1 of 2 groepen te rijden het werd 1 groep en bij de D groep waren er 7 liefhebbers  voor een aangepaste rit van 56 km. Met de wind in de rug vertrokken we richting Well en dat was aan het tempo duidelijk te merken want het was op stukken ver boven het beoogde gemiddelde. Dat voor enkel D rijders een voor ons rijdende groep net is als een worst voor een bleek wel want langzaam kropen we dichterbij en in Well op de brug moest het maar even, Mart J. ging even bij de B-C buurten om ze aan te sporen door te fietsen. Na de afsplitsing bij de Wezerweg was de worst weg en kwam de rust terug. Via Reindersmeer en Ayen naar Well voor de koffie bij La Belle Meuse waar we al bijna als vaste klant ontvangen worden want we mochten alle nog op tafel staande paaseitjes opeten want Pasen is voorbij zei de uitbater. Na de koffie pedalen vastklikken en de rit vervolgen richting Wanssum maar we hadden nu wel de wind tegen en dat deed het tempo iets drukken maar na de brug plots een kreet lek en het was Jet die dit ten deel viel maar vanwege de traktatie van haar kwamen de mannen gelijk in actie om het probleem te klaren, snel een nieuw binnenbandje en met behulp van 3 pompen dit weer op spanning brengen, een volgwagen met een echte pomp heeft toch de voorkeur, jammer het is niet zo. Een bijkomstigheid was ook nog dat wij ter plaatse niet de enige pechvogels waren want collega fietsers stonden er met een gelijk probleem. Na de reparatie snel de fiets weer op en de route vervolgen via Wanssum, Gijsteren, Wanssum naar Horst waar we om even na 11.00 uur finishten met een ondanks natte voorspellingen toch droge rit. (door Lei K.)

Verslag van zondag 8 april route 37-D: Eindelijk zomerse temperaturen en dat was te zien bij de meeste TWCers, en er was ook nog een redelijke opkomst alhoewel ik er voor de D-groep wel wat meer verwacht had want daar bleef de teller op 8 steken. Voor vandaag route 37-D over ca. 56 km. Er stond weinig wind en de temperatuur was prima dus echt koersweer. Om klokslag 8.30 uur klonk het startsein en zoals gebruikelijk zijn wij de laatste maar de volgwagen met Piet & Piet sloten aan. Via de Kronenberg richting Turfhoeve maar dat liep niet helemaal volgens plan want Lei liet de groep een verkeerde afslag nemen waardoor we via Den Bergen naar de Turfhoeve koerste en de volgwagen volgde ons dus voor ons geen nood en wij kwamen weer op de route net achter de C-groep dus geen kilometers gesmokkeld. Langs de A 67 richting Helenaveen en daar dachten ze een nieuwe brug over het kanaal te moeten leggen en was de weg afgezet met hekken maar een TWCer kan hekken opzij schuiven en er was een doorgang wel even op de planken met spijkers letten om niet lek geprikt te worden. Deskundige Piet K gaf Piert C deskundig advies voor de omleidingsroute zodat hij snel aansloot. Na deze kluun passage werd de route vervolgd en in Liessel kwam de afsplitsing met de andere groepen en moesten wij het zonder volgwagen stellen. Door de lage windkracht lag het tempo prima en kon iedereen volgen en koerste we richting Neerkant voor de koffie, maar wat een teleurstellingen ze waren de Neerkant aan het restaureren en het hele dorp lag open en alle cafés waren dicht na een forse zand kluun stapten we maar weer op de fiets met de hoop dat in Helenaveen het terras open was. Dit keer meer geluk en we streken neer voor de koffie en toen brak het zonnetje ook nog door als voorteken van een warme dag. Tijdens de koffie stoof de B-groep het terras voorbij duidelijk door ons aangemoedigd maar dat de volgwagen daar direct achter zat deed ons verbazen waar is de C !!. Wij rekende snel af en vervolgde de route richting Evertsoord, en de volgwagen stond langs de weg te wachten op de D. In Evertsoord klonk plotseling LEK en Annie was de pechvogel, en toen passeerden ook nog de C-groep maar door snelle assistentie van Piet K konden we weer verder om de C niet uit het oog te verliezen en dat lukte prima het was zelfs zo dat we de afstand zagen slinken en na America was de D niet meer te houden de Nestor van de D schakelde een tandje kleiner ging van het zadel en stoof naar de C-groep terwijl Mart J. Hem nog aanmoedigde door deze handeling viel de C van schrik stil en kon het D groepje aansluiten en gingen we gezamenlijk naar de finish, maar door een niet begrepen communicatie werd door één TWCer een verkeerde afslag genomen waardoor Onze Guus op minder zachte wijze met het wegdek in aanraking kwam gelukkig kwam bij toeval een trimmende huisartse uit Sevenum langs die eerste hulp bood en geen echt groot letsel constateerde maar wel de nodige adviezen gaf. Guus werd in de volg bus gezet en verder vervoerd, eerst naar huis zijn fiets afzetten en daarna naar een medische post. Hopelijk valt het mee maar dat horen we later wel. We finishten om ca. 11.15 bij De Beurs. (door Lei K)

Zondag 15 april route 10-D over 60 k richting Overloon. Vertrek om 8.30 uur.

Tags:

Comments are closed.

Spring naar toolbar