Weeknieuws 2018-13 (27 maart)

VUT-groep: A.s. donderdag de Oranjetocht 2018 van 75 km. Vertrek is 13.30 uur.

A-groep: Kervenheim 88 km

Bij De Beurs staat rond 9.00 uur een groot aantal TWC-ers te popelen om aan de wegrit te beginnen. Het is nog winters fris (tussen 0 en 5 C) maar gelukkig staat er al een opwarmend zonnetje én weinig wind. 17 A-rijders splitsen zich om 9.00 uur af van de grote B, C, D meute. Onder de 17 A-rijders een nieuwe aanwinst. Raymond Cremers. In de loop van de morgen blijkt dat hij, ondanks zijn formaat, niet onder doet voor de sterkste rijders. Met zo’n sterk en compact lijf heb je al snel een bijnaam: PPR (Power Pack Raymond). Een prima aanvulling van de A-groep. Welkom in het A-peloton. Appie Pappie Bram verschijnt met een nieuwe trend. Een refurbished racefiets. Zijn kader ziet er strak uit in die aparte wijn/port rode look. Hip en toch een beetje nostalgie. Nu die witte benen van Bram nog ’n kleurtje. Want dat steekt zo af; wijnrood en spierwit.

Captain Jac rijdt de 1e 10 kilometer voorop. Hij wil natuurlijk zijn nieuw karretje showen. Samen met Twanvaner. Die is goed hersteld van een boomhug tijdens de vorige MTB-rit. Ze houden het tempo netjes rond de 31 – 32. Helaas komen we op de smalle Heerenbosweg tientallen autocrossers tegen met allerlei en vooral brede aanhangers beladen met crossbarrels. Ieder zijn hobby. Wij minderen snelheid en gaan maximaal aan de kant naar rechts. Enkelen van deze “piloten” denken dat ze al op de crossbaan zitten. Ze gaan, zonder vaart te verminderen en tegen heug en meug, maar een beetje aan de kant. We moeten dus diverse keren echt uitwijken en snel in elkaar ritsen om ongelukken te voorkomen. Zo zie je maar: méér PK’s is geen garantie voor meer iQ’s.  Zodra de route veiliger wordt en iedereen een beetje opgewarmd is, gaat het tempo langzaam iets omhoog. Niet te gek, heel passend voor een opbouwrit van 88 km.

Met zo’n grote groep van 17 kunnen we aardig doorrijden op de mooie en redelijk rechte buitenwegen bij de oosterburen. We treffen zelfs een nieuw breed en lang stuk fietspad aan op de route. Misschien leren ze het toch nog een keer, die Duitsers, om goede fietspaden aan te leggen zonder stoepranden, drempels, chicanes enz. Genau wie die Holländer. In Well overkomt mij, op kop fietsend, een Twan Artstje (ik snap mijn nieuwe navigatieapparaatje ff niet en ga solo rechtdoor). Met een supersprint (de strepen staan nog in het asfalt) kom ik weer bij de groep die genade met mij heeft en kort het tempo verlaagd. Na de overweldigende (vooral voor mijn eigen hartslag) sprint schuif ik stiekem rechts op plek 2 in.

Voor de plaspauze bij 50 km hebben we verder geen enkel echt oponthoud. De plaspauze is ff uitkijken. Een meidoorn haag vormt hier het natuurlijke urinoir met gevaarlijke prikkers. Niet zo’n fijn gevoel als je daar met je worstje of bitterballetje in blijft hangen. Maar het gaat goed. Alles kan weer onbeschadigd ingepakt worden. Nog snel een banaantje weghappen (schilletje in de achterzak) en gaan met die lege banaan. In Blitterswijck gaat het oversteken op de kruising niet volgens het koers-kapitein-boekje. De kopmannen schieten links en rechts langs een vluchtheuvel de voorrangsweg op en over terwijl er op redelijke afstand een auto nadert. Misschien net voldoende qua afstand maar met zo’n grote groep hebben we ruim tijd nodig om allemaal veilig over te steken. Captain Jac maakt snel en op “subtiele” wijze duidelijk dat dit geen slimme actie was. Een stuk verder verlies ik een handschoen en bereik ik met een enorme krachtsexplosie weer de groep (die, alweer, netjes vaart heeft geminderd). Bij Oirlo zwaait Ger de Stoemper af naar Venray en de rest koerst lekker door. Terug naar Horst.

Bij De Beurs zitten de B’s, C’s en de D’s al aan de afterparty. Het is dus gezellig druk. Bus Piet evalueert de proefrit met zijn eventuele nieuwe collega volgwagenrijder. Daar heb ik alle vertrouwen in. Ook wij evalueren onze rit kort met een drankje erbij. Het was een mooie en sportieve tocht. (door PePerazzi)

A.s. paasweekend staat er voor de zondag route 89 richting Asperden van 91 km op het programma. Vertrek is om 8.30 uur. Voor de maandag fietsen we route 72 richting Breyel over 76 km. Vertrek is dan om 9.00 uur

B/C-groep:  Zondag stonden 7 B-fietsers aan de start voor route 36, rondje Afferden. Gelukkig ook weer een chauffeur en dat is bij deze frisse temperatuur toch wel heel fijn als er een busje achter je rijd. Er werd lekker gefietst, de gemiddelde snelheid bedroeg 28,0 p/u.

Paaszondag staat route 116 (Kennedymars route) op het programma. Deze gaat richting Geijsteren en is 70 km. Vertrek is 8.30 uur. Voor de maandag route 1 richting Weeze van 70 km. Vertrek ook om 8.30 uur.

D-groep: Zondag 25 maart op het programma staat route 36-D, de klok is vooruitgezet en het weer is positief dus voldoende ingrediënten om toch om 9.00 uur aan de start te staan. Voor de D-groep waren er 8 deelnemers. Ook voor onze chauffeur Piet was iets geregeld, Lei had namelijk een aspirant chauffeur gestrikt die het rijden van een volgwagen wel eens wilde ervaren en aan wie kun je dat dan het beste toevertrouwen, juist aan Piet. Om klokslag 9.00 uur werden de A coureurs weggestuurd direct gevolgd door de B rijders, de C volgde iets schoorvoetend waardoor de D-groep maar gelijk aansloot. We bleven gedisciplineerd volgen maar na Broekhuizenvorst kwam M. J. op het idee om ze toch maar voorbij te steken en het kopwerk over te nemen. Er kwamen wat opmerkingen dat het door Lei zijn nieuwe fiets zou komen maar dat namen we voor lief. Na de brug in Well kwam de opsplitsing, maar een bedankje voor het kopwerk van de D-groep kon er niet af. Wij vervolgde onze route richting Reindersmeer en Aijen naar Well voor de koffie bij La Belle Meuse. En toen de uitbater vroeg of G.H. er niet bij was werd de koffie nog lekkerder want hij werd gratis inclusief paaseitjes. Heeft G.H toch een keer de verkeerde groep gekozen. Na de koffie werd de rit vervolgd richting Horst, de koffie had goed gedaan want het tempo bleef oké en we finishten als eerste bij “De Beurs” en mochten eerste rang zitten met een voor de D-groep bovengemiddeld tempo. (door Lei K.)

Eerste Paasdag route 116-D (54 km) en maandag tweede Paasdag route 1-D (51 km). Beide dagen vertrek om 8.30 uur.

Tags:

Comments are closed.

Spring naar werkbalk