Weeknieuws 2017-48 (27 november)

VUT-groep: Het weer van de ene dag is nog lang niet de andere, woensdag zonnig en bijna windstil maar donderdag herfst storm en dreiging van buien maar gelukkig was de temperatuur duidelijk boven normaal. Daarom melde zich om 13.00 uur 10 liefhebbers voor route 91-D en met Karel in de volg verrijk bus moet het allemaal goed komen. En wat te denken van de nestor, die kwam met een nieuwe bike aan de start na wat goedkeurende blikken en opmerkingen werd snel gestart. Met wel de stormachtige wind op kop richting America met frequente wisseling en in waaier formatie kwamen we nog tot een redelijk tempo want iedereen was attent en bij de les om niet door rukwinden uit de koers geblazen te worden. Via Helenaveen en Neerkant naar Meijel voor een welverdiende kop koffie. Alleen bij het Oranje Hotel hadden ze de omgekeerde snelheid van de wind want het vergde veel tijd. Na de koffie snel op de fiets want we kregen de wind mee en daar wilde we van profiteren, maar een ander probleem was dat dreigende luchten ons tot spoed maande. Er werden dan ook snelheidsrecords gebroken richting AC Sevenum. Maar de wind met zijn donkere wolk haalde ons toch in en trakteerde ons bij het evenementen terrein van Kronenberg op een nat pak zodat de nieuwe bike van Lei ook gelijk werd ingezegend. Na een kleine schuil pauze achter een dikke eik of in de bus werd de route snel weer vervolgd en finishten we tegen de klok van vier bij De Beurs en konden thuis de warme douche opzoeken en natuurlijk de fiets poetsen.

A.s. donderdag wind en weer dienende vertrekken we om 13.00 uur, voor de route zie de TWC site. (door Lei K.)

Race-groep: 7 Fietsers en Piet aan de start op deze droge en frisse zondagmorgen voor een rondje Beringe-Koningslust van 58 km. Er stond een stevige zuid-wester en kregen dus het eerste stuk de wind van voren. Géén lekke banden en geen pauze onderweg zodat we rond 11 uur weer bij de Beurs waren voor een lekkere warme chocomel.  A.s. zondag fietsen we route 20, afstand 58 km, deze gaat richting Griendtsveen en Deurne. De Noord Oostenwind route is nr 133. Chauffeur is Piet. Vertrek is om 9.00 uur.

MTB-groep: Vandaag op de planning een oude route van Ger Coenders, voorgesteld door Brammetje en deze week uitgeprobeerd door onze eigen kanten Peter, die het Duitse eerst gespioneerd heeft. Aangezien de route 62 km is vertrekken we wat eerder dan normaal, dus het startschot zal om 8.30 uur klinken. Een dag eerder begint het plezier echter al op de app. De ene meldt trots dat ie een nieuwe fiets heeft en de ander meldt zich af voor de zondag. Helaas voor Dave is die ene er slechts een, maar helaas voor ons neemt het aantal afmeldingen steeds verder toe. Te hopen dat er dan op zondagmorgen nog voldoende mensen zijn, en zich bovendien niemand in de tijd vergist. Wanneer ik om even voor 8.30 uur bij de Merthal kom, staan er echter al 4 man te wachten. Hoeven we dus niet alleen te rijden vandaag. Vervolgens komen er echter steeds meer man over echt alle wegen die naar de Merthal leiden. Bij de roker spot vinden we een eenzaam setje handschoenen, maar deze blijken van Hayke te zijn, die even de laatste spanning van zijn lichaam af moest halen. Wanneer we willen vertrekken, horen we nog een bekende stem en 2 minuten later komen de Obers-boys ook binnen ons visuele bereik. Wanneer de klok geslagen heeft, plus 1 minuut extra, want sneller is de reactie van Peter net niet zo oud als Daan niet, fietst er uiteindelijk toch een peloton van 16 man richting Duitsland. Geen vrouw vandaag, aangezien Marjo PePe elders moet assisteren, maar daar mochten wij niets van weten. Onder ons midden echter wel ons oud lid HH uit S. Henk stelt zich netjes aan iedereen voor, hetgeen natuurlijk niet nodig was, maar het vriendelijke warme handje wordt natuurlijk wel gewaardeerd. Vervolgens gaat het dan toch op weg naar eerst het veer in Grubbenvorst. Dit gaat over deels bekende en deels onbekende stukken weg. Erg leuk voor de afwisseling. Voordat we het spoor over zijn, is de accu bij kanten Peter echter leeg. Gelukkig heeft hij nog reserve batterijen in zijn zakje en met een klein stukje afsnijden voegt hij zich even later weer bij de groep, zonder dat deze op hem heeft moeten wachten. Wat een team spirit. Achterin constateer ik met Jac dat de terugweg wind in zal zijn, en dat het tempo erg hoog is. Dat voorspelt niet veel goeds voor de terugweg. Met een mooie grote bocht om Grubbenvorst, komen we uiteindelijk bij het nieuwe vliegdekschip naar Velden; 3 baans breed, fietsers aan 1 kant en voldoende punten om de brandslang aan te sluiten, zodat het veer schoongespoten kan worden nadat we deze voor de terugweg gebruikt hebben. Echter Paulus heeft wel op de kassa bezuinigd. We kunnen niet pinnen en ook voor Haykes briefje van 50 heeft hij niet voldoende kleingeld aan boord. Gelukkig heeft Jac wat kleinere briefjes van de vrouw mee gekregen, zodat we toch over kunnen steken. En terwijl Jac dirigeert vanuit de stuurhut zingt de rest een mooi zwarte Pieten liedje, terwijl Brammetje erachter komt dat het beter is om je wielen tubeless te maken wanneer je dit met nieuwe banden doet, dus hij pompt zijn voorband op de maat van de muziek vol.

Even later verkennen we het eerste (of laatste?) deel van het Pieterpad en gaan we onderlangs Velden richting het Duitse. Daar hebben we mooie paadjes, met hier en daar erg veel modder, welke regelmatig een weg kruisen die ik weer herken van de racer. Lekker van alles wat. Achter in het veld komt de voorspelling van Jac en mij echter nu al uit. Voorin wordt te hard gereden, en de iets minderen komen achterin, waar ze steeds alle gaten dicht moeten rijden (en dan bedoel ik dus niet die in de weg, want daar was echt geen beginnen aan) wat nog meer kracht kost. Ondanks waarschuwingen van achteruit blijft deze situatie echter zo tot de pauze. Tijdens de weg daar naar toe, neemt kanten Peter opeens een scherpe bocht naar rechts “Hier moet je klein schakelen”. Het gaat echt even steil omhoog, en dan … loopt het dood en staan we op een erf. De vrouw des huizes komt in paniek naar buiten. We kunnen haar geruststellen dat we niet op de koffie komen, en dalen weer via dezelfde weg af. Enkele kilometers verder speelt de blaas van enkele oude mannen op en stoppen we voor een korte plaspauze.

Aangezien we toch al over de helft zijn maken we er maar meteen de “Marjo ik gooi mijn banaan niet weg” pauze van. En Brammetje benut de tijd om zijn voorband van lucht te voorzien, waarbij de latex om de oren spuit  :mrgreen: Tijdens het eten geeft onze trouwe gids aan dat er zo meteen een lange beklimming komt voordat we op een hoogvlakte komen met vervolgens een wortel afdaling. De groep vertrekt, tenminste de eerste helft, maar wanneer ook Dave al zijn gereedschap weer aan boord heeft (deze is figuurlijk) vervolgd ook de tweede helft zijn weg. Voordat we links omhoog gaan staat de meute echter alweer stil. Opa Daan heeft panne en het lijkt er op dat Dave nu zijn andere gereedschap nodig heeft. De klus wordt echter zonder geklaard en we kunnen eindelijk gaan klimmen. De hoogvlakte kan ik vervolgens niet vinden, en ook de worteltjes in de afdaling verbeteren mijn zicht niet. Wat een heerlijk gebied voor de MTB. In de pauze is het testosteron bij de haantjes voorin wat getemperd, want op de terugweg naar Velden blijft de groep mooi bij elkaar. Via het veer weer naar Grubbenvorst en dan rechtsaf naar Lottum, om bovenlangs terug te gaan. Aangezien de Obers-boys al zijn afgezwaaid is het weer wat rustiger in het peloton. Dit gaat dan alleen om het geluid, want de hormonen spelen nu weer op, dus vanaf het veer hebben we weer een lang lint met gaten. Uiteindelijk komt toch iedereen moe en voldaan bij de Beurs, waar de meesten zich ook nog even zetten voor een lekker bruin drankje (of meer). Alleen kanten Peter moet vermoedelijk vanmiddag nog meer fietsen, want deze blijft maar eten. Man wat kan er veel in zijn zakje.

A.s. zondag route “de Belgenhoek”  met vertrek gewoon om 9.00 uur.

Zondag 10 december: ATB marathon Maastricht – Horst.

Hij staat weer op de ATB kalender: de marathon van Maastricht naar Horst over ca. 120 km via het Pieterpad.

Wat is de bedoeling:

We starten bij het MVV-stadion in Maastricht en fietsen in 4 etappes naar Horst. De eerste etappe naar station Sittard is enigszins heuvelachtig en het parcours vlakt daarna geleidelijk af. (hoofdzakelijk bergaf!) We verwachten voor het donker (16:27u) weer thuis te zijn, maar neem voor alle zekerheid een wit en rood cliplampje mee! Deze tocht wordt gereden onder het motto: SAMEN UIT, SAMEN THUIS. Het wordt dus geen wedstrijd! Omdat deze tocht onder de vlag van TWC-Oranje wordt georganiseerd wordt iedereen in compleet TWC tenue verwacht. Iedere deelnemer wordt verzocht zijn eigen rugzak met regenjack + voeding + drank + reservemateriaal (bv. binnenband) mee te nemen. Een extra tas met reservekleding kan in de volgauto gedeponeerd worden. Iedereen zorgt zelf voor krentebollen, sportvoeding, gelletjes, dorstlesser, bananen, enz. Let op de weerberichten zodat je niet wordt verrast. De MTB is evenals de deelnemer in goede conditie.

Het programma:

Vertrek om 7.00 uur bij De Beurs. MTB’s inladen. Zorg dat je even voor 7 uur aanwezig bent!

Frans Hoebers (auto met busje Lommen) en schoonvader Robert (met auto) brengen ons weg en Piet Kusters gaat met het busje van “GeHa-verhuur” als volgwagenchauffeur fungeren. We zien Piet overigens alleen maar op onderstaande pauzeplaatsen en bij noodzakelijke pechgevallen is Piet oproepbaar. Zet het nummer van Piet voor noodgevallen alvast in je mobiele telefoon: +31628839229.

Zon op is om 8.28 uur en dan willen we starten bij het MVV-stadion in Maastricht. We hebben dan 8 uur om voor het donker terug te zijn in Horst!

-Na 35 km 1e pauze bij NS-station van Sittard. Koffie van de AH-muntenautomaat, eigen broodjes + warmte van de NS.

-Na 65 km 2e Koffie/vlaaipauze in Sint Odiliënberg bij Café Smeets, Raadhuisplein 9.

-Na 90 km 3e pauze bij der Weisser Stein in Reuver. Café-restaurant “De Grens”. (koffie/soep)

-Na 120 km bereiken we Horst weer. (Afhankelijk van interesse nog een biertje na!)

Indien de tocht door omstandigheden niet kan doorgaan dan lezen jullie dat zaterdag 9 dec. in de middag via een mailtje en op de website/shoutbox van TWC. Voor vragen neem contact op met Peter Hermans. Hij is tevens de wegkapitein voor deze dag.

Als je in principe graag mee wil dan uiterlijk maandag 4 december opgave per mail naar peter@hermanshorst.nl

Tags:

Comments are closed.

Spring naar werkbalk