Weeknieuws 2019-28 (update 12 juli)

Weekend Markelo: komende weekend zijn een twintigtal leden met partners actief in omgeving Markelo tijdens het jaarlijkse club weekend. Er zijn drie mooie routes gepland in de Overijsselse omgeving, met op zaterdag nog een stukje Duitsland. Allemaal een plezierig weekend gewenst !!

Verslag VUT-groep:  Ook zonder groen gekleurd programma kan de opkomst bij ideale weersomstandigheden best groot zijn. En dat bleek op 4 juli het geval, maar liefst 20 vrouw/man stonden om 13.20 bij de start voor route 91 over ca 81 km. Ook nu weer werd de groep verdeeld in een VUT-A en VUT-B. We moesten het vandaag wel zonder volgwagen doen. Op de slag van de dekenale toren van 13.30 vertrokken de groepen vlak achter elkaar de VUT-A dacht gooi er maar gelijk een goed tempo in zodat VUT-B ons uit het oog verliest. We vertrokken richting America om daarna via Wouterstraat en de Dorperpeelweg richting Griendtsveen te koersen. Maar tot onze verbazing kwam ons een TWC ploeg VUT-A tegemoet. Zouden die niet toegelaten zijn in Griendtsveen! Maar achteraf bleek dat de zon in combinatie met het GPS scherm geen ideale combinatie is voor goede navigatie, en natuurlijk ook de macht der gewoonte. Dus de route via Griendtsveen werd rechtsom i.p.v. linksom genomen gevolg wat extra meters maar dat is voor de VUT-A een peulenschilletje , behalve voor Cecile die wachtte ons netjes op en sloot aan bij VUT-B zo waren wij nu met 11. Toch aardig als je die eigen clubleden in een toertocht mag begroeten. Wij vervolgde onze route volgens de geplande wegen via Griendtsveen, Zwarte Plak weg naar Helenaveen, Neerkant, Meijel richting Ospel voor de koffie bij MFA Haaze-Hoof waar Lei ons had aangemeld en wij door de uitbaatster van harte verwelkomt werden. Zij had de nodige voorbereidingen getroffen waardoor de koffie snel op het buitenterras uitgeserveerd kon worden. Bij het afrekenen bleek dat Frans H. met een extra belasting had gefietst want hij had bijna een kilo muntgeld in zij steekzak zitten dat hij dankbaar bij de uitbaatster in papier geld omzette. Dus de terugweg zal voor Frans een stuk soepeler verlopen. De route werd snel weer opgepakt om via de bekende kanaalbrug richting Stokershorst te koersen. Maar op Caluna klonk plots de kreet LEK en de leegloper viel Annie ten deel. De moderne fietsen met schijfremmen geven de garantie dat je bandje moet wisselen. Maar veel handen maken licht werk, alleen het bandje op spanning brengen neemt de nodige tijd in beslag. Advies aan Sinterklaas of Kerstman maar lucht patronen bestellen. We vervolgde met wat tijd vertraging onze rit om via Heibloem en Panningen naar Horst te koersen, maar in de buurt van Sevenum verkozen de Sevenumse op Giel na de kortste weg naar huis. Het restant van 7 vervolgede de rit en met nog enkele afzwaaiers werd met 4 personen om 17.15 uur de finish bij De Beurs bereikt. 11 juli route 5 over ca 75 km vertrek 13.30 uur. (door Lei K.)

Verslag race A-groep,  Sonsbeck, 120 km:

Mannenrit met pit, Ons enige dames A-team lid verkiest vandaag een uitrust sessie boven een stevige wielertocht. Met 120 km en flink wat hoogtemeters staat er ook een pittige tocht op ons A program. Met 10 bokken en zonder geitje vertrekken we. Piet Bus rustig en vertrouwd achter ons aan. De volgmobiel hoeft vandaag maar op 1 plek om te rijden voor een on passeerbaar paaltje. Het peloton bestaat uit 80% Horstenaren en 10% Grubbenvorstenaar en 10% Meerlonaar. Géén Ezels, geen Pielhazen, geen Braboërs. En dat onder de goede leiding van Captain Jac.

Heerlijke aanloop naar het heuvelgebied met Kuchen De route naar het Duitse heuvelgebied tussen Mariënbaum en Sonsbeck is erg mooi. Mooie landelijke doorfietswegen. Zeker met dit geweldige koersweer. Door de regen van gisteren ruikt alle fris en fruitig. Tegen de tijd dat we in het heuvelgebied komen heeft de zon zijn opwarmwerk gedaan. Er wordt flink getranspireerd. Bij de pauze is niemand niet meer okselfris. Zodra we op het terras zitten staat onze club serveerster klaar voor de bestelling. Ruck Zuck. Een bedienster met pit dat past wel bij een route met pit. Ze trekt zich niks aan van ons gekakel. Als een juf op de kleuterschool houdt ze kordaat de orde. Alleen BabbelFrank vertraagt het bestelproces omdat hij eerst de prijslijst moet checken. Wat dat betreft is hij net ’n Zeeuws Meisje: Geen cent te veel hoor! We genieten van ons drankje met overheerlijke Bienenstich (aanrader!) en Apfeltorte.

Slechts enkele scheurende of wandelende obstakels Na de pauze is de route vlak. De Maasbrug bij Well/Wanssum is het hoogste punt. De route kent weinig haakse bochten en onoverzichtelijke kruisingen. We kunnen lekker tempo maken en houden. We moeten elkaar steeds extra waarschuwen omdat maar enkele renners de route op navigatie hebben. Meer navigatieapparaten in de groep is beter. Langs de Maas bij Wellerlooi bewijst een chauffeur van een sportwagen weer eens dat in een dure kar niet altijd de meeste hersencapaciteit zit. We doen ons best om snel te ritsen en maximaal plaats te maken voor de aanstormende coureur. Die tijd krijgen we niet. We worden simpelweg aan de kant gejaagd door de cabrio bestuurder die blijkbaar niet alleen het dak maar ook een pan af heeft. Van Wanssum naar Oirlo binnendoor moeten we ons slalommend een weg zoeken tussen de links, rechts en midden op de weg slenterende wandelaars. Ze lopen in onze rijrichting en zien ons dus niet aankomen. En horen ons helaas ook niet. Bellen, roepen en nog meer bellen: het mag allemaal niet baten. Ondanks onze goede bedoelingen en tijdige waarschuwingen oogsten we alleen maar onbegrip bij de wandelende recreanten. “Het is hier geen racebaan”, “Kunnen jullie niet bellen” “Heej idioten”, “Nou, nou moet dat zooo?

En dan nu de feiten:

Wij (wielrenners):

  • fietsen netjes 2 aan 2 rechts over de weg
  • met een voor fietsers niet abnormale snelheid van 30 km per uur
  • bellen op ruime afstand en herhalen dat meermaals totdat we dichtbij zijn en waarschuwen dan ook mondeling zodat men niet te veel schrikt.
  • passeren extra ruim

Zo moet dat ja!

Zij (wandelaars):

  • Slenteren links, recht en midden over de weg in plaats van zoals dat hoort buiten de bebouwde kom zonder voetpad: links op de weg
  • Lopen in groepjes met 3 of 4 naast elkaar zonder oog/oor te hebben voor het overige verkeer
  • verwachten dat anderen zich aanpassen

En zo dus niet!

Ja, ja altijd weer die idiote wielrenners!

Omleiding naar de finish

De Herenbosweg is door ijverige wegwerkers veranderd in een grote grindbak. Prima voor de MTB of “gravelracer” maar niet geschikt voor een wielergroep. Niemand heeft zin in zo’n gevaarlijk stuk losse steentjes terug naar Horst. Slecht voor de banden en verhoogd risico op schuivers. We kiezen unaniem om rechtdoor via Castenray te gaan. Helaas zitten in het fietspad veel hobbels  van de boomwortels. Bij bouwput De Beurs napraten en een drankje. En dan op naar D’n UM in Saerum: paaf d’r aaf. (Peter Peperazzi)

Verslag B/C groep: Ondanks de afwezigheid van de Zearumse leden, die druk waren met meehelpen bij het OLS, toch 2 mooie groepen die vandaag route 92 richting de Peel / Helmond-de Mortel op het programma hadden staan. Richting de Peel, is bijna synoniem met naweeën van de processierups, dat de verslaggever deze morgen besluit om na America al af te draaien, om ook op tijd terug te zijn voor het OLS gebeuren. A.s. zondag staat route 108 over 92 km (Wetten, Kapellen) op het programma, vertrek is om 8.00 uur.

Verslag D-groep:  Vanmorgen was de temperatuur duidelijk lager als we de laatste weken gewend waren, of dat de reden was voor een wat mindere opkomst of was het de vakantie perikelen. Om 8.30 uur stonden er slechts 6 personen klaar voor de start van route 117-D voor ca 61 km. er werd rustig gestart richting Griendtsveen en door het lage aantal deelnemers werd ieders kop positie frequenter, ook goed voor de conditie. Na Griendtsveen ging het via de Paardekopweg noordwaarts om daarna via wat omzwervingen richting Merselo te koersen, waar onze Garmin ons de verkeerde richting in te sturen. Daar schrok het apparaat dus danig van dat snel de melding uit koers kwam. Even keren en dan de juiste richting Overloon pakken voor onze koffie stop. De deur bij IJssalon Clevers stond open dus het dan is er ook koffie. Maar het apparaat moest nog opgestart worden waardoor we een moment als gasten even moesten wachten maar wij waren wel de eerste. Door de frisse ochtend wind namen we toch maar binnen plaats. Na de koffie snel de rit weer opgepakt en gelukkig kregen we nu wat rugwind waardoor het tempo naar een hoger niveau werd getild. Maar deze extra inspanning mocht niet helpen dat op de weg richting Holthees de B-groep ons voorbij stak met een duidelijke groet. Via Wanssum, Oirlo ging het richting Lichtenbergweg, maar deze bleek vers geasfalteerd en van een dikke laag split voorzien. En met de wetenschap van de overvloedige aanwezigheid van processierups op de Kreuzelweg kozen wij voor een variant naar Horst. Via Den Östenriek, zonder Brennerpas, bij Mien langs om naar de ezels van Hay te kijken koersten we naar de finish waar de B-boys zich al op het terras genesteld hadden.  A.s. zondag route 108-D over 63 km, vertrek om 8.00 uur. (door Lei K.)

Tags:

Comments are closed.

Spring naar toolbar